Quines regles té el consum? Drets i deures dels consumidors

Descripció

És una pregunta que ens porta a reflexionar sobre els drets i deures de les persones consumidores. L’objectiu d’aquesta activitat és conèixer els drets i deures vinculats a l’acte de consum, així com saber quines són les eines que ofereix l’Administració per resoldre els conflictes de consum. Abordar el fenomen de les relacions de consum com a una relació de drets i deures en ajuda a consciència que poden incidir en els actes de consum de diferents maneres, que hi ha una regulació i que l’Administració ens ofereix unes eines per reclamar i que el fet de reclamar pot ajudar a millorar aquesta legislació és clau per poder ser uns/es consumidors/es més crítics, actius i responsables.

Continguts estructurants • Els drets i els deures de les persones consumidores com a reguladores de les relacions de consum en una societat dinàmica. • La diversitat de maneres de resoldre un conflicte de consum tenint en compte les particularitats i les estructures que ofereix el marc legal. • La dimensió activa i la capacitat transformadora del context de les persones consumidores com a agents claus en l’acte de consum.

Com ho fem? A partir de la pregunta: Quines regles té el consum? es presenta una situació de conflicte de consum. A partir d’aquesta situació, s’exploren diferents maneres d’actuar davant d’aquest conflicte i s’analitzen els avantatges i els inconvenients de cada opció. Després, s’introdueix la pregunta: Com es resolen els conflictes de consum?, per reflexionar sobre els drets i els deures de les persones consumidores amb exemples quotidians de conflictes de consum i s’explica quin és el procediment administratiu per solucionar-los. Seguidament, s’ofereix una perspectiva històrica dels drets i dels deures en el temps i es posa en relleu com poden anar canviant arran de possibles conflictes generalitzats o noves situacions de consum encara per venir i d’actituds més actives per part de les persones consumidores.

Finalment, l’alumnat ha de respondre a la pregunta: I jo què faig ara? Per fer-ho, ha de crear una història en què es produeixi un conflicte de consum i explorar els drets i els deures implicats en la resolució d’aquest conflicte a partir de la via administrativa.

Tallers específics per a centres de secundària organitzades per l’Escola del Consum de l’Agència Catalana del Consum.

Objectius

  1. Treballar la transversalitat de l’educació del consumidor des de les diferents àrees curriculars.
  2. Reconèixer les pròpies emocions, fer-se preguntes i potenciar la capacitat de dialogar per tal de fer un consum responsable, actiu i crític. Aquestes són les competències bàsiques que es treballen en els tallers oferts a educació primària.
  3. Treballar l’educació del consum a secundària per ensenyar els joves a administrar els seus propis diners i afavorir la introducció d’hàbits de consum responsable, solidari i respectuós amb el medi ambient.

Calendari i Horari

Durant tot el curs.

Es pacta directament amb els organitzadors en funció de la seva disponibilitat i del calendari dels centres educatius.

Lloc

Aquest taller de l’Escola del Consum es fa al centre educatiu.