Què em poso aquest matí? La roba i els criteris a l’hora d’escollir-la

Descripció

És una pregunta que ens fem diàriament i que ens porta a parlar de consum d’aigua i sabons per a la dutxa, de roba, de sabates… L’objectiu d’aquesta activitat és identificar la diversitat de factors implicats en aquests actes de consum i la diversitat de criteris que els joves poden tenir en compte com a persones consumidores i que influeixen en la tria i compra d’aquests productes. Abordar el fenomen del consum de roba des de la visió dels joves es presenta com a un escenari adequat on reflexionar sobre la seva identitat com a persones consumidores i el paper que prenen com a membres de la ciutadania.

Continguts estructurants • El consum entès com un acte d’intervenció en l’entorn, amb conseqüències socials i ambientals. • Les influències externes a l’hora de consumir (moda, publicitat, amics…). • La diversitat d’estils a l’hora de vestir. • La gestió del pressupost. • L’organització dels mateixos criteris de compra.

Com ho fem? L’activitat està estructurada en dues parts. La primera part posa el focus en identificar els criteris dels joves a l’hora d’escollir i comprar roba i complements i en la producció i la compra de roba i els impactes ecològics i socials que generen. Per ampliar els criteris es proposa respondre la pregunta: D’on venen els meus texans? Per fer-ho, l’alumnat ha d’organitzar les diferents etapes del procés de fabricació d’un texà. Tenint en compte aquest procés, s’identifiquen i es reflexiona sobre els impactes ecològics i socials que es generen.

La segona part se centra en els diferents estils de moda com a elements importants en la construcció de la identitat dels joves i en la diversitat d’establiments, en la importància de la legalitat i els drets i deures de les persones consumidores. A partir de diverses imatges, es planteja als alumnes la qüestió: Quin és el meu estil? Seguidament, mitjançant una dinàmica per relacionar diverses situacions de consum amb diversos establiments, l’alumnat respon a la pregunta: On vaig a comprar? Finalment, es realitza una simulació de compra on cada grup rep una quantitat diferent de diners i ha de comprar roba tenint en compte tots els criteris treballats.

Tallers globals organitzats per l’Escola del Consum de l’Agència Catalana del Consum.

Objectius

  1. Treballar la transversalitat de l’educació del consumidor des de les diferents àrees curriculars.
  2. Reconèixer les pròpies emocions, fer-se preguntes i potenciar la capacitat de dialogar per tal de fer un consum responsable, actiu i crític. Aquestes són les competències bàsiques que es treballen en els tallers oferts a educació primària.
  3. Treballar l’educació del consum a secundària per ensenyar els joves a administrar els seus propis diners i afavorir la introducció d’hàbits de consum responsable, solidari i respectuós amb el medi ambient.

Calendari i Horari

Durant tot el curs.

Durada de l’activitat 2 hores

Es pacta directament amb els organitzadors en funció de la seva disponibilitat i del calendari dels centres educatius.

Lloc

Seu de l’Escola del Consum, de l’Agència Catalana del Consum, a Barcelona.

Aquest tallers de l’Escola del Consum també es fan al centre educatiu.