Descripció
És una pregunta que ens convida a la reflexió sobre el procés de producció de la xocolata per determinar si és just per a tots els col·lectius, persones i països que hi participen. L’objectiu de l’activitat és conèixer el recorregut del cacau i la transformació que se’n fa per analitzar els agents que intervenen en la producció i comercialització de la xocolata. El comerç internacional convencional segueix uns criteris que es basen en el màxim benefici econòmic i la competitivitat de les empreses o indústries de transformació, distribució i/o comercialització dels productes. Aquest sistema genera conseqüències com la marginació econòmica i social de determinats sectors, especialment, del col·lectiu productor. Abordar el fenomen del consum de productes de xocolata des de l’anàlisi del procés de fabricació i la descoberta de productes elaborats amb criteris ètics i ambientals, com a alternativa als productes comercials, afavoreix que l’alumnat reconegui, com a persona consumidora, mecanismes d’acció per tal de fomentar un consum just i solidari.
Continguts estructurants • La informació que rep el consumidor a l’hora de comprar xocolata: el disseny de l’embolcall, l’etiqueta, la publicitat… La diversitat de xocolates i productes derivats del cacau. • Els agents socials i els països implicats en el procés de producció de la xocolata i en la distribució dels guanys. • La compra de xocolata com a opció que integra el consum solidari i responsable.
Com ho fem? L’observació d’una rajola de xocolata gegant serveix per identificar i explorar les emocions que desperta aquest producte. A partir d’aquí, es planteja la pregunta: La xocolata és dolça per a tothom? A continuació, es descobreix el recorregut del cacau des que es cull fins a la venda i s’identifiquen la diversitat d’agents que intervenen en la producció i transformació de la xocolata. L’alumnat analitza i reflexiona la situació tenint presents aspectes econòmics i socials de la comercialització internacional de productes. Finalment, a partir del repte de repartir els diners que ha de cobrar cada col·lectiu implicat en la fabricació i comercialització de productes de xocolata, l’alumnat decideix com intervenir en el procés considerant els criteris d’equitat, justícia social, sostenibilitat i la capacitat d’acció dels consumidors/es.
Tallers específics per a centres de secundària organitzades per l’Escola del Consum de l’Agència Catalana del Consum.
Objectius
- Treballar la transversalitat de l’educació del consumidor des de les diferents àrees curriculars.
- Reconèixer les pròpies emocions, fer-se preguntes i potenciar la capacitat de dialogar per tal de fer un consum responsable, actiu i crític. Aquestes són les competències bàsiques que es treballen en els tallers oferts a educació primària.
- Treballar l’educació del consum a secundària per ensenyar els joves a administrar els seus propis diners i afavorir la introducció d’hàbits de consum responsable, solidari i respectuós amb el medi ambient.
Calendari i Horari
Durant tot el curs.
Durada de l’activitat: 1h
Es pacta directament amb els organitzadors en funció de la seva disponibilitat i del calendari dels centres educatius.
Lloc
Aquest taller de l’Escola del Consum es fa al centre educatiu.