Impactes o missatges?

Descripció

És una pregunta que, ens porta a parlar del fenomen de la publicitat i com no només utilitza els mitjans de comunicació de masses per arribar al consumidor, sinó que busca altres vies per ser més eficaç. L’objectiu d’aquesta activitat és fer conscient a l’alumnat del llenguatge i les estratègies de la publicitat, així com reflexionar sobre el paper que juguem les persones com a agents transmissors de publicitat. Abordar el fenomen de la publicitat, a partir de conèixer els formats, les estratègies i la regulació de la publicitat, permet a l’alumnat fer-ne una lectura crítica i posicionar-se de manera activa a l’hora de consumir. A més, és important tenir una visió global sobre l’evolució de la publicitat al llarg dels anys, això possibilita entendre-la com a un fenomen cultural lligat als canvis socials on l’actitud de les persones consumidores té un paper rellevant.

Continguts estructurants • La definició de publicitat. • La diversitat de vies per on es reben els impactes publicitaris. • Els consumidors com a agents publicitaris. • Les marques com a estratègia de venda i com a via de construcció d’identitat. • L’evolució de la publicitat com a fenomen cultural. • La regulació de la publicitat.

Com ho fem? L’activitat està dividida en dues parts. La primera part posa el focus en definir què és la publicitat i com ha canviat al llarg del temps. Per fer-ho, l’alumnat ha de respondre la pregunta: Tot és publicitat?, per identificar i definir quines de les imatges analitzades són publicitat i quines no. Seguidament, es mostren anuncis de diverses èpoques i es proposa que l’alumnat els organitzi, des del més antic al més actual. A partir de la pregunta Com ha canviat la publicitat? es reflexiona sobre les estratègies que utilitzava abans la publicitat i quines utilitza ara per cridar l’atenció de les persones consumidores.

La segona part posa el focus en el paper de les persones consumidores com a transmissores de publicitat i en la regulació de la publicitat. A partir de la visualització i l’anàlisi de diferents exemples, es treballa la publicitat com a un fenomen cultural, estretament lligat als canvis socials, que requereix una regulació específica. Finalment, l’alumnat es converteix en publicista i, a partir de premisses assignades a l’atzar, suggereix com anunciar un producte o servei.

Taller global per a centres de secundària organitzat organitzades per l’Escola del Consum de l’Agència Catalana del Consum.

Objectius

  1. Treballar la transversalitat de l’educació del consumidor des de les diferents àrees curriculars.
  2. Reconèixer les pròpies emocions, fer-se preguntes i potenciar la capacitat de dialogar per tal de fer un consum responsable, actiu i crític. Aquestes són les competències bàsiques que es treballen en els tallers oferts a educació primària.
  3. Treballar l’educació del consum a secundària per ensenyar els joves a administrar els seus propis diners i afavorir la introducció d’hàbits de consum responsable, solidari i respectuós amb el medi ambient.

Calendari i Horari

Durant tot el curs.

Es pacta directament amb els organitzadors en funció de la seva disponibilitat i del calendari dels centres educatius.

Durada de l’activitat: 2h

Lloc

Aquest taller de l’Escola del Consum es fa al centre educatiu.