Descripció
És una pregunta que convida a reflexionar sobre la informació que contenen les etiquetes dels productes d’alimentació envasats. • Construcció de criteris en el moment de la compra. • Diversitat de maneres de dur a terme la compra en funció dels criteris. L’objectiu de l’activitat és conèixer i analitzar l’envàs i l’etiqueta com a fonts d’informació sobre els productes i la seva importància en el moment d’adquirir-los en funció de les necessitats de cadascú. A l’hora d’anar a comprar i d’escollir els productes alimentaris, els envasos hi tenen un paper molt important. Abordar el fenomen de la informació que hi ha a les etiquetes (característiques del producte), el disseny de l’envàs (el fa més atractiu) ens porta a reflexionar sobre la informació que ha de contenir l’etiqueta: l’obligatòria (segons la legislació vigent) i/o l’addicional (oferta pel fabricant per facilitar l’elecció al consumidor) i veure com evoluciona en funció de les demandes socials. Tot això, permet a l’alumnat fer-ne una lectura crítica dels productes i posicionar-se de manera activa, crítica i responsable a l’hora de consumir.
Continguts estructurants • L’etiqueta com a font d’informació per al consumidor.• Construcció de criteris en el moment de la compra. • Diversitat de maneres de dur a terme la compra en funció dels criteris.
Com ho fem? A partir del repte d’inventar un producte d’alimentació i emplenar un envàs en blanc (sense cap informació ni etiqueta), es tracta d’endevinar quin podria ser el producte venut en aquest envàs i quines informacions hauria de portar a l’etiqueta per ajudar les persones consumidores a respondre la pregunta: Com sé què compro? Seguidament, es fa una posada en comú dels aspectes que han sortit en l’activitat anterior, es comenten els més significatius de cada informació en relació amb la legislació i es destaquen les diferències entre la informació general de l’etiqueta (nom, marca, ingredients…) i l’específica de cada producte (comerç just, aliments sense gluten, ecològics…). Per finalitzar l’activitat, l’alumnat haurà de respondre la pregunta: Quin producte tries? Per fer-ho, es proposen diverses situacions de compra i l’alumnat ha de triar quin producte compraria, tot justificant els criteris utilitzats en relació amb els elements de l’etiquetatge treballats durant l’activitat.
Tallers específics per a centres de secundària organitzades per l’Escola del Consum de l’Agència Catalana del Consum.
Calendari i Horari
Durant tot el curs.
Durada de l’activitat: 1h
Es pacta directament amb els organitzadors en funció de la seva disponibilitat i del calendari dels centres educatius.
Lloc
Aquest taller de l’Agència Catalana del Consum es fa al centre educatiu.