Educació Ambiental

La Regidoria de Medi Ambient es centra en la gestió i planificació d’activitats relacionades amb l’educació mediambiental:

  1. Gestió d’activitats d’educació ambiental del Pla de dinàmica educativa.
  2. Redacció i gestió de campanyes d’educació ambiental a la població.
  3. Edició de material de comunicació i d’informació ambiental.
  4. Recull de consells pràctics, idees i recomanacions mediambientals

Aula d’educació ambiental al parc del Pi Gros

L’aula d’educació ambiental reforça la descoberta de la variabilitat de les formes de vida al parc del Pi Gros, mitjançant activitats educatives i lúdiques de caràcter ambiental adreçades a les escoles, famílies i públic general.

L’entorn natural del parc facilita vivenciar l’aprenentatge que es fa dins de l’aula, coneixements emmarcats en valorar i estimar la biodiversitat de l’entorn natural i veure quins beneficis suposa per a les persones i, així mateix, afrontar els reptes de futur pel que fa a aquest temes.

Pesta porcina africana

La pesta porcina africana (PPA) és una malaltia hemorràgica que afecta als suids domèstics i salvatges.

La pesta porcina africana, que no afecta a l’ésser humà, és altament contagiosa i afecta a porc domèstic, porc senglar europeu i facoquer africà. Algunes formes del virus de la PPA, presenten un elevada virulència, que es caracteritza per febre elevada, anorèxia i hemorràgies a la pell i els òrgans interns podent arribar a produir la mort en uns 2-10 dies. La mortalitat de la malaltia pot arribar a ser del 100%.

La PPA és una malaltia inclosa dins de la llista de malalties terrestres notificables de l’Oficina internacional d’Epizoòties (OIE) i per tant de declaració obligatòria.

Font: http://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/ramaderia/sanitat-animal/programes-sanitaris-porci/pesta-porcina-africana/malaltia/

Jugatecambiental al parc del Pi Gros

La Jugateca ambiental té com a finalitat la descoberta del parc del Pi Gros mitjançant l’aprenentatge i d‘experimentació a través del joc.

Les activitats tenen com fil conductor la sostenibilitat ambiental i van adreçades a un públic familiar.

Són activitats dirigides i molt variades:

  • Tallers d’educació per la sostenibilitat.
  • Itineraris temàtics i de descoberta dels valors del parc: botànics, arquitectònics, històric…
  • Activitats participatives fent tasques de manteniment, com ara el jardí de les papallones, el jardí de les ciències, la plantació d’arbres…
  • Visites guiades per mostrar els valors del parc o d’altres temàtiques que s’hi puguin treballar.

Marxa de muntanya

Objectius:

  • Millorar la capacitat d’orientació en un entorn natural.
  • Fomentar la capacitat d’adaptació al medi des del vessant físicoesportiva.
  • Donar a conèixer quin és l’equipament personal mínim imprescindible per a la pràctica del senderisme.
  • Afavorir l’aprenentatge i la consolidació d’hàbits de comportament.
  • Potenciar les relacions sòcioafectives amb els companys de grup.
  • Donar a conèixer una activitat popular de la nostra ciutat: Caminada popular.

Destinataris:

Alumnes cicle superior de primària i d’ESO dels centres educatius a Sant Vicenç dels Horts.

Descripció de l’activitat

Caminada pels camins que envolten el municipi, descobrireu la diferent vegetació i formes de vida que hi ha a la natura, a més, durant el recorregut gaudireu d’una magnífica vista de tota la plana del Baix Llobregat. Per als més actius, podeu complementar-la (previ consultar) amb una pràctica esportiva a la natura.

Activitats de natura – Intinerari pel riu

L’itinerariu pel riu consisteix en una en una visita guiada pel riu per donar a conèixer el seu valor natural: faunístic (ocells, amfibis, rèptils, peixos) i vegetal. S’ensenyarà a observar els animals i les plantes, i a com respectar-los. La seva durada aproximada és de 2h, i cal concertar la data i l’hora de visita.E s recomanable que els alumnes portin càmeres de fotos, prismàtics i alguna guia de casa. Si plou, no es farà l’activitat.

Objectius:

  • Contribuir a la descoberta del medi. Apropar i iniciar els alumnes en el contacte amb la natura.
  • Donar a conèixer el patrimoni natural municipal, afavorir un hàbit de respecte a la natura i ensenyar el comportament a l’hora de preservar-lo i protegir-lo.
  • Que el nen aprengui a desenvolupar-se per ell mateix en l’espai que l’envolta.
  • Fomentar el coneixement del medi natural més proper i prendre consciència del seu valor patrimonial.

Destinataris:

Alumnes de cicle mitjà, cicle superior i ESO dels centres educatius.

Marxa d’orientació

La marxa d’orientació, es basa en una sèrie de fites que s’han de trobar seguint un recorregut, dintre d’un medi natural com és el bosc. Amb aquesta activitat es pretén oferir la possibilitat de gaudir d’un esport complert i saludable, que a més de permetre la millora de la condició física, també una gran capacitat formativa en altres àmbits com poden ser les ciències naturals i les ciències socials.

Objectius:

  • Contribuir a la descoberta del medi. Apropar i iniciar els alumnes en el contacte amb la natura.
  • Donar a conèixer l’esport de les curses d’orientació. Els esports d’orientació combinen la navegació i el coneixement del medi.
  • Fomentar el coneixement del medi natural més proper i prendre consciència del seu valor patrimonial.
  • Aprendre a fer anar diverses eines d’orientació i donar-los a conèixer recursos d’orientació naturals.
  • Que el nen aprengui a desenvolupar-se per ell mateix en l’espai que l’envolta en un ambient no urbà.
  • Afavorir un hàbit de respecte a la natura i ensenyar el comportament a l’hora de conservar-lo.

Destinataris:

Alumnes de 4t i de 6è de primària i de 2n d’ ESO

Observatori metropolità de papallones

Per què un observatori metropolità de papallones? Vine i ajuda’ns a descobrir les papallones que viuen al parc del Pi Gros.

Per la seva importància creixent a escala global, les ciutats i les seves àrees metropolitanes jugaran un paper cada cop més rellevant en la conservació́ de la biodiversitat. Això està portant a un canvi conceptual en la gestió dels espais oberts i del verd en general, que porta a promoure-hi el manteniment i la recuperació d’espècies i d’ecosistemes clau per a la conservació́ i millora d’aquesta biodiversitat. Assolir-ho comporta una millora de les funcions i serveis socioambientals associats que beneficien la salut i la qualitat de vida de les persones que viuen en una gran conurbació com la Metròpolis de Barcelona.

Calen, però, indicadors de referència per valorar els efectes de les diverses actuacions que es duen a terme en relació a la biodiversitat. I les papallones són un dels millors bioindicadors. Són indicadors reconeguts del canvi ambiental per la Unió Europea, degut a què són especialment sensibles als diversos factors associats al canvi global, com ara el canvi climàtic, la contaminació, la intensificació agrícola, la pèrdua d’habitats oberts i la urbanització.