La xocolata és dolça per a tothom? Consum solidari

Descripció

És una pregunta que ens convida a la reflexió sobre el procés de producció de la xocolata per determinar si és just per a tots els col·lectius, persones i països que hi participen. L’objectiu de l’activitat és conèixer el recorregut del cacau i la transformació que se’n fa per analitzar els agents que intervenen en la producció i comercialització de la xocolata. El comerç internacional convencional segueix uns criteris que es basen en el màxim benefici econòmic i la competitivitat de les empreses o indústries de transformació, distribució i/o comercialització dels productes. Aquest sistema genera conseqüències com la marginació econòmica i social de determinats sectors, especialment, del col·lectiu productor. Abordar el fenomen del consum de productes de xocolata des de l’anàlisi del procés de fabricació i la descoberta de productes elaborats amb criteris ètics i ambientals, com a alternativa als productes comercials, afavoreix que l’alumnat reconegui, com a persona consumidora, mecanismes d’acció per tal de fomentar un consum just i solidari.

Continguts estructurants • La informació que rep el consumidor a l’hora de comprar xocolata: el disseny de l’embolcall, l’etiqueta, la publicitat… La diversitat de xocolates i productes derivats del cacau. • Els agents socials i els països implicats en el procés de producció de la xocolata i en la distribució dels guanys. • La compra de xocolata com a opció que integra el consum solidari i responsable.

Com ho fem? L’observació d’una rajola de xocolata gegant serveix per identificar i explorar les emocions que desperta aquest producte. A partir d’aquí, es planteja la pregunta: La xocolata és dolça per a tothom? A continuació, es descobreix el recorregut del cacau des que es cull fins a la venda i s’identifiquen la diversitat d’agents que intervenen en la producció i transformació de la xocolata. L’alumnat analitza i reflexiona la situació tenint presents aspectes econòmics i socials de la comercialització internacional de productes. Finalment, a partir del repte de repartir els diners que ha de cobrar cada col·lectiu implicat en la fabricació i comercialització de productes de xocolata, l’alumnat decideix com intervenir en el procés considerant els criteris d’equitat, justícia social, sostenibilitat i la capacitat d’acció dels consumidors/es.

Tallers específics per a centres de secundària organitzades per l’Escola del Consum de l’Agència Catalana del Consum.

Objectius

  1. Treballar la transversalitat de l’educació del consumidor des de les diferents àrees curriculars.
  2. Reconèixer les pròpies emocions, fer-se preguntes i potenciar la capacitat de dialogar per tal de fer un consum responsable, actiu i crític. Aquestes són les competències bàsiques que es treballen en els tallers oferts a educació primària.
  3. Treballar l’educació del consum a secundària per ensenyar els joves a administrar els seus propis diners i afavorir la introducció d’hàbits de consum responsable, solidari i respectuós amb el medi ambient.

Calendari i Horari

Durant tot el curs.

Durada de l’activitat: 1h

Es pacta directament amb els organitzadors en funció de la seva disponibilitat i del calendari dels centres educatius.

Lloc

Aquest taller de l’Escola del Consum es fa al centre educatiu.