Anem de compres? La compra de roba i tecnologia

Descripció

És una pregunta que ens fem sovint que porta a reflexionar sobre l’acte de consum: Quins elements hi intervenen? Què sentim quan comprem? En què ens fixem a l’hora de comprar?

L’objectiu és reflexionar sobre els diferents elements que intervenen en el moment de triar un producte de roba o tecnologia: què m’agrada, què necessito, quina informació hi ha a l’etiqueta del producte…

Abordar el fenomen de l’acte de compra on intervenen diversitat d’elements, criteris i emocions ens porta a reflexionar sobre els aspectes relacionats amb el consum de roba i tecnologia que apel·len a la dimensió emocional (publicitat, ofertes, model social de bellesa, moda, disseny de les botigues…), així com, també, a la racional (legislació, poder adquisitiu…) i contribueix a fer que l’alumnat entengui el consum des d’una perspectiva més àmplia i pugui optar per un consum més crític i responsable.

Continguts estructurants • La diversitat d’emocions que desperten els actes de consum. • La informació de l’etiqueta i els requisits legals dels establiments.• La importància de la interacció entre l’individu i l’entorn a l’hora de consumir. • Els actes de consum com a via de construcció de la mateixa identitat.

Com ho fem? A partir de la pregunta Anem de compres? es proposa a l’alumnat simular una compra per Internet de roba i tecnologia. En grups de 3-4 persones, l’alumnat ha d’escollir un producte de roba o tecnologia que SÍ que comprarien i un altre que NO, tot argumentant les seves decisions i relacionant la compra amb una emoticona que els ajuda a reflexionar sobre les emocions que suscita el consum. Les justificacions dels alumnes, els porten a detectar els diferents elements que intervenen en els actes de consum: els relacionats amb la persona (disponibilitat de diners, gustos…), amb el producte (marca, etiqueta, preu…) i amb l’entorn (moda, opinió dels amics…), sense deixar de banda el diàleg existent entre raó i emoció latent en l’acte de compra. Després, es proposa la pregunta: Què ens diu l’etiqueta? i s’introdueix la importància de l’etiquetatge, la legislació (marca, talla, referència…) i els criteris de l’alumnat (qualitat, moda…).

Tallers específics per a centres de secundària organitzades per l’Escola del Consum de l’Agència Catalana del Consum.

Objectius

  1. Treballar la transversalitat de l’educació del consumidor des de les diferents àrees curriculars.
  2. Reconèixer les pròpies emocions, fer-se preguntes i potenciar la capacitat de dialogar per tal de fer un consum responsable, actiu i crític. Aquestes són les competències bàsiques que es treballen en els tallers oferts a educació primària.
  3. Treballar l’educació del consum a secundària per ensenyar els joves a administrar els seus propis diners i afavorir la introducció d’hàbits de consum responsable, solidari i respectuós amb el medi ambient.

Calendari i Horari

Durant tot el curs.

Durada de l’activitat 1h.

Es pacta directament amb els organitzadors en funció de la seva disponibilitat i del calendari dels centres educatius.

Lloc

Aquest taller de l’Escola del Consum es fa al centre educatiu.