Descripció
És una pregunta que ens fem sovint que porta a reflexionar sobre l’acte de consum: Quins elements hi intervenen? Què sentim quan comprem? En què ens fixem a l’hora de comprar?
L’objectiu és reflexionar sobre els diferents elements que intervenen en el moment de triar un producte de roba o tecnologia: què m’agrada, què necessito, quina informació hi ha a l’etiqueta del producte…
Abordar el fenomen de l’acte de compra on intervenen diversitat d’elements, criteris i emocions ens porta a reflexionar sobre els aspectes relacionats amb el consum de roba i tecnologia que apel·len a la dimensió emocional (publicitat, ofertes, model social de bellesa, moda, disseny de les botigues…), així com, també, a la racional (legislació, poder adquisitiu…) i contribueix a fer que l’alumnat entengui el consum des d’una perspectiva més àmplia i pugui optar per un consum més crític i responsable.
Continguts estructurants • La diversitat d’emocions que desperten els actes de consum. • La informació de l’etiqueta i els requisits legals dels establiments.• La importància de la interacció entre l’individu i l’entorn a l’hora de consumir. • Els actes de consum com a via de construcció de la mateixa identitat.
Com ho fem? A partir de la pregunta Anem de compres? es proposa a l’alumnat simular una compra per Internet de roba i tecnologia. En grups de 3-4 persones, l’alumnat ha d’escollir un producte de roba o tecnologia que SÍ que comprarien i un altre que NO, tot argumentant les seves decisions i relacionant la compra amb una emoticona que els ajuda a reflexionar sobre les emocions que suscita el consum. Les justificacions dels alumnes, els porten a detectar els diferents elements que intervenen en els actes de consum: els relacionats amb la persona (disponibilitat de diners, gustos…), amb el producte (marca, etiqueta, preu…) i amb l’entorn (moda, opinió dels amics…), sense deixar de banda el diàleg existent entre raó i emoció latent en l’acte de compra. Després, es proposa la pregunta: Què ens diu l’etiqueta? i s’introdueix la importància de l’etiquetatge, la legislació (marca, talla, referència…) i els criteris de l’alumnat (qualitat, moda…).
Tallers específics per a centres de secundària organitzades per l’Escola del Consum de l’Agència Catalana del Consum.
Objectius
- Treballar la transversalitat de l’educació del consumidor des de les diferents àrees curriculars.
- Reconèixer les pròpies emocions, fer-se preguntes i potenciar la capacitat de dialogar per tal de fer un consum responsable, actiu i crític. Aquestes són les competències bàsiques que es treballen en els tallers oferts a educació primària.
- Treballar l’educació del consum a secundària per ensenyar els joves a administrar els seus propis diners i afavorir la introducció d’hàbits de consum responsable, solidari i respectuós amb el medi ambient.
Calendari i Horari
Durant tot el curs.
Durada de l’activitat 1h.
Es pacta directament amb els organitzadors en funció de la seva disponibilitat i del calendari dels centres educatius.
Lloc
Aquest taller de l’Escola del Consum es fa al centre educatiu.